ASTAXANTHINE: ANTIOKSIDA TERHEBAT ABAD KE-21 (1)



Kajian saintifik telah mengenal pasti, sekurang-kurangnya terdapat 650 jenis karotenoid dan umumnya dibahagikan kepada dua kumpulan, iaitu karoten dan xhantophylls. Beta-karoten mewakili kumpulan karoten yang memberi faedah besar kepada manusia. Pada tahun 1930, Beta-karoten dikenal pasti berupaya  bertindak sebagai proVitaminA dalam badan manusia.  Beta-karoten disahkan sebagai antioksida terkuat pada tahun 1980. Dalam kumpulan Xanthophylls, ASTAXANTHIN  merupakan antioksida yang paling baik dan berkesan untuk meningkatkan  kesihatan tubuh manusia.


ASTAXANTHIN diklasifikasikan sebagai xantofil ,  merupakan pigmen karotenoid. Karotenoid aialah pigmen yang terhasil secara semulajadi. Ia pigmen lipid-larut yang dihasilkan daripada warna kuning , oren dan merah seperti warna oren lobak merah, warna merah tomato dan warna kuning jagung.  Kebanyakan karotenoid terkumpul dalam  daun, plankton dan alga. Astaxanthin boleh ditemui dalam mikroalga , yis , salmon, trout, udang , udang , udang, krustasia , dan bulu beberapa jenis burung . Kajian saintifik pada abad ke-21 telah mengenal pasti bahawa Haematococcus Pluvialis, sejenis mikroalga merupakan sumber terbaik Astaxanthin semulajadi.  .
Astaxanthin Mentah
"Astaxanthin  adalah sejenis karotenoid semulajadi yang dihasilkan oleh alga, bakteria dan kulat. Sama dengan yang paling terkenal karotenoid, karotena, yang mewujudkan warna oren lobak merah, warna merah semula jadi terang, Astaxanthin mencerahkan kulit haiwan laut -kediaman yang menggunakan ia , seperti ketam, udang, udang , salmon dan udang, "kata Kate Donelan , MS, seorang pakar pemakanan di Hospital Presbyterian New York.


Walaupun astaxanthin merupakan komponen pemakanan semula jadi, ia juga boleh digunakan sebagai makanan tambahan. Tambahan ini dimaksudkan untuk manusia, haiwan, dan penggunaan akuakultur. Pengeluaran komersial astaxanthin datang daripada kedua-dua sumber asli dan tiruan.  Pentadbiran Makanan dan Dadah  AS (FDA) telah meluluskan astaxanthin sebagai pewarna makanan (atau tambahan warna) untuk kegunaan tertentu dalam makanan haiwan dan ikan . Natural astaxanthin umumnya diiktiraf sebagai selamat (GRAS) oleh FDA. Pentadbiran Dadah dan Makanan AS (FDA) pada bulan Ogos 1999 telah memasarkan Astaxanthin  sebagai bahan pemakanan yang baru dengan cara Pemakanan Tambahan dan Pendidikan Akta (DSHEA ) (21 CRF sebahagian 190.6)


Astaxanthin merupakan antioksida terhebat yang boleh memberi manfaat untuk mengurangkan risiko penyakit kronik seperti kanser dan penyakit kardiovaskular. Astaxanthin juga mungkin berkesan dalam sindrom carpal tunnel , artritis reumatoid, kekuatan otot dan daya tahan , kolesterol tinggi (pengoksidaan LDL) , kecederaan otot , dan kemandulan lelaki.



Astaxanthin telah digunakan sebagai tambahan makanan dan pewarna makanan tambahan untuk salmon , ketam , udang , ayam , dan pengeluaran telur. Menurut FDA , astaxanthin secara umumnya diiktiraf sebagai selamat (GRAS ) apabila digunakan sebagai bahan tambahan dalam makanan warna salmon merah jambu untuk mendapatkan warna yang diingini kepada warna oren-merah tetapi sebagai pewarna makanan di Amerika Syarikat ia adalah terhad untuk digunakan dalam makanan haiwan.


"Astaxanthin , yang ditemui dalam alga merah dipanggil Haematococcus Pluvialis , apabila diambil dengan karotenoid lain telah ditunjukkan untuk melindungi daripada kerosakan radikal bebas yang disebabkan oleh DNA , pembaikan sel-sel UVA - radiasi , dan menghalang penyusupan sel radang ," kata Michael Smith , MD , ahli sains kesihatan kanan dari Life Tambahan Yayasan di Fort Lauderdale , Florida.

Secara ringkas , bermakna astaxanthin melawan pertempuran kerosakan DNA yang berkaitan dengan penuaan dalam badan termasuk dalam sel-sel , mata dan proses keradangan keseluruhan. Kajian menunjukkan Astaxanthin dapat mengelakkan kerosakan kepada lapisan luar lemak sel-sel dipanggil membran sel, yang terdedah kepada kerosakan daripada radikal bebas, molekul oksigen tidak stabil yang merosakkan sel-sel dan organ-organ manusia, meningkatkan kesihatan kulit termasuk kerana faktor umur, freckles dan kedutan, serta melawan kerosakan yang disebabkan oleh  matahari, dan memperbaiki sistem saraf ( ingatan dan fungsi otak ) serta sistem rangka ( kerosakan sendi ).

 " Astaxanthin juga membantu menyokong kesihatan vaskular dalam mata dan meningkatkan ketajaman penglihatan, " kata Smith. Ia boleh memainkan peranan dalam pencegahan keletihan mata. Ujian klinikal oleh saintis Jepun menunjukkan bahawa astaxanthin amat berkesan dalam mengurangkan mata merah dan berair (kabur), kecenderungan ke arah kerengsaan, dan mencegah ketegangan mata .

 Astaxanthin juga memberi perlindungan daripada kolesterol LDL , jenis kolestrol yang tidak sihat, dan menghalang zarah LDL daripada yang dilepaskan dan terbentuk di dalam arteri, Proses  ini  dikenali sebagai aterosklerosis.

" Astaxanthin sangat unik kerana ia mampu memberi perlindungan antioksida  kepada individu yang mempunyai mempunyai tekanan oksidatif  tinggi akibat radikal bebas , termasuk perokok, gemuk dan berat badan berlebihan, " kata Donelan .

Tekanan oksidatif dikaitkan dengan pembiakan kanser, kegagalan jantung dan pelbagai penyakit lain. Peserta kajian berat badan berlebihan dan gemuk yang mengambil Astaxanthin sebagai suplemen harian telah terbukti mempunyai tekanan oksidatif normal setanding dengan orang yang mempunyai berat badan normal termasuk perokok tegar  yang  menunjukkan peningkatan aktiviti antioksida.Astaxanthin juga boleh mengurangkan protein C- reaktif (CRP) , penanda keradangan di dalam badan. Apabila orang yang mengidap artritis reumatoid (keadaan yang dikaitkan dengan keradangan meluas) mengambil  Astaxanthin , kesakitan mereka dilaporkan berkurangan.

Bersambung... akan datang

Manfaat Besar Astaxanthin untuk Manusia : Provitamin A, Berkesan Menghalang Kanser dan Metastasis, Diabetes, Ulser Perut,, Menjaga Mata, Menghilangkan Kedut dan Tompok Hitam

No comments: